Spis treści:
I. Charakterystyka ogólna przedsięwzięcia
1. Streszczenie
2. Siedziba firmy
3. Przedmiot działalności
4. Forma organizacyjno prawna
5. Obszar działania.
II. Analiza strategiczna
1. Analiza SWOT
2. Strategia rozwoju
III. Analiza rynku i plan marketingowy
1. Podmioty działające w branży (w tym główni konkurenci)
2. Odbiorcy
3. Charakterystyka świadczonych usług i produkowanych towarów
4. Polityka cenowa
5. Dystrybucja i metody sprzedaży
6. Reklama i promocja
IV. Plan techniczny
1. Nakłady inwestycyjne (majątek produkcyjny)
2. Źródła finansowania Spółki
3. Plan ilościowy usług
4. Zaopatrzenie w materiały, współpraca z dostawcami
V. Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia
1. Kadra zarządzająca i plan kadrowy
2. Płace
3. Schemat organizacyjny
VI. Plan finansowy działalności
1. Koszty rozpoczęcia działalności
2. Miesięczne koszty prowadzenia działalności
3. Szacowane prognozy zysku
VII. Analiza szans powodzenia

I. Charakterystyka ogólna przedsiębiorstwa

1. Streszczenie:

W Polsce funkcjonuje w chwili obecnej blisko dwieście firm świadczących usługi dostępu do Internetu. Możliwości wyboru wydają się więc bardzo szerokie, w rzeczywistości jednak zawęża je fakt, iż firmy te działają głównie w dużych miastach, a przy tym wiele z nich oferuje dostęp na bardzo ograniczonym obszarze. Wciąż jeszcze istnieją w Polsce rejony, gdzie praktycznie nie ma możliwości innego dostępu do Internetu niż przez TP S.A. (Neostrada). Niszę na tego typu usługę znaleźliśmy w Powiecie Jasielskim.

Niniejszy biznes plan firmy ALFA-NET został opracowany przez założycieli firmy. Jego celem jest analiza sytuacji rynkowej w sektorze usług informatycznych związanych z udostępnianiem ludności oraz instytucjom stałych połączeń z siecią Internet jak również tworzenie stron internetowych i hosting.
Efektem finalnym opracowania ma być zbadanie perspektyw rozwojowych i stopnia nasilenia konkurencji, a przede wszystkim oszacowanie rentowności powyższego przedsięwzięcia.
Konspekt składa się z ogólnego opisu firmy, przedstawia możliwości i zagrożenia, silne i słabe strony przedsięwzięcia, podsumowane w analizie SWOT, a także założenia działalności operacyjnej, z części technicznej oraz organizacyjnego planu firmy. Kluczową częścią projektu jest symulacja planu finansowego firmy ALFA-NET.
Niniejszy biznes plan powstał głównie w celu umożliwienia firmie zaciągnięcia kredytu w banku w celu uzyskania płynności finansowej firmy w pierwszych miesiącach działalności oraz późniejszego rozwoju firmy.
Drugim jego celem jest nakreślenie podstawowych kierunków przyszłej działalności firmy ALFA-NET i przeprowadzenie symulacji rentowności przewidywanej strategii rozwojowej.

2. Siedziba firmy:

Nazwa: ALFA-NET
Siedziba: Jasło ul. Czackiego 25
Tel./fax.: (13) 44 10 540
http//:www.alfa-net.pl
e-mail: biuroalfa@net.pl
Nr REGON:
Nr NIP:

3. Przedmiot działalności:

Spółka będzie zajmowała się działalnością usługowa z zakresu oferowania dostępu do sieci Internet drogą radiową (WiFi), hostingiem i projektowaniem stron WWW.
W zakres działalności Spółki będzie wchodził również serwis dla swoich klientów.

4. Forma organizacyjno – prawna:

Firma ALFA-NET zostanie zarejestrowana jako spółka cywilna.

Firmę założą 3 osoby będące współwłaścicielami Spółki, mające równe prawa do majątku jak i zysków.

Kapitał zakładowy Spółki wynosi:
• 45 000 ZŁ
• samochód marki Ford Escort Kombi
• 2 komputery osobiste PC

Udziałowcami są: Łukasz Piotrowski, Tomasz Mynarski, Sabina Misiak
Powyższe osoby są współwłaścicielami firmy w równym stopniu – mają po 33,3 % udziałów w majątku i zyskach firmy.
Wszyscy udziałowcy wchodzą w skład zarządu Spółki.
Spółka rozlicza się z urzędem skarbowym za pomocą księgi przychodów i rozchodów.

5. Obszar działania:

Spółka będzie oferowała usługi dostępu do Internetu drogą radiową na terenie Powiatu Jasielskiego.
Projektowanie stron WWW oraz hosting będzie oferowany dla klientów z całego kraju.

6. Lokalizacja nadajników:

Stacje bazowe z nadajnikami będą zlokalizowane w następujących punktach:
Nadajnik 1: Góra Liwocz na platformie widokowej
Nadajnik 2: Prywatny dom w Jaśle
Nadajnik 3: Prywatny dom w Szebniach
Nadajnik 4: Prywatny dom w Przysiekach
Nadajnik 5: Krzyż na górze w Dębowcu
Nadajnik 6: Prywatny dom w Lubnie Szlacheckim
Nadajnik 7: Stacja nadawcza w Nowym Żmigrodzie

Za nadajniki nr 1, 5 i 7 będzie uiszczana miesięczna opłata wynosząca razem 700 zł, natomiast za pozostałe nadajniki nr 2, 3, 4, i 6 zlokalizowane na domach jednorodzinnych nie będzie uiszczana żadna opłata. W zamian firma ALFA – NET zapewni mieszkańcom tych domów darmowy dostęp do Internetu. Dzięki temu miesięczne koszty prowadzenia działalności będą mniejsze.

II. Analiza strategiczna

1. Analiza SWOT:

1) Silne strony przedsięwzięcia:
• Szeroki zakres usług
• Duże zapotrzebowanie wśród mieszkańców powiatu
• Zasięg Internetu radiowego na terenie całego powiatu
• Dobrze wykształcona i kompetentna kadra
• Elastyczność w działaniu
• Brak dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem dodatkowych pracowników
• Dostęp do nowych technologii i sprzętu wysokiej klasy
• Przystępna cena świadczonych usług

2) Słabe strony przedsięwzięcia:
• Koszty budowy infrastruktury przesyłowej dla Internetu radiowego
• Uzależnienie od dzierżawcy łącza stałego

3) Szanse:
• Dynamiczny rozwój rynku informatycznego
• Szybka informatyzacja społeczeństwa
• Współpraca z instytucjami publicznymi (szkoły, biblioteki, urzędy miasta, urzędy gminy, itp.)
• Dofinansowania z Unii Europejskiej dla gmin na rozwój sieci Internetowej
• Tańsze rozmowy telefoniczne za pomocą sieci Internetowej (Voip, Skype)

4) Zagrożenia:
• Coraz większe wymagania klientów
• Duża konkurencja
• Spadek cen usług

Po przeanalizowaniu wszystkich czynników składających się na analizę
SWOT nasuwają się następujące wnioski:

• Możliwości firmy stale wzrastają, a jest to spowodowane głównie poprzez stopniowy rozwój lokalnego rynku usług internetowych, wzrost asortymentu usług oraz wzrost liczby potencjalnych klientów firmy; wpływ na wzrost możliwości rozwojowych firmy mają również plany współpracy z instytucjami publicznymi
• Niepokojący jest stały wzrost zagrożeń płynących z otoczenia zewnętrznego firmy; zagrożeniem tym jest głównie niebezpieczeństwo pojawienia się nowych konkurentów w branży tego typu usług i co za tym idzie spadek liczby klientów Spółki
• Firma posiada wiele silnych stron dzięki którym coraz bardziej stabilna i ugruntowana staje się pozycja firmy na rynku, są to m.in. duży obszar działania, wysoka jakość usług czy też dostęp do nowych technologii; wzrost silnych stron firmy jest bardzo korzystny dla jej rozwoju i funkcjonowania.

2. Strategia rozwoju:

Spółka przyjęła za cel zwiększać liczbę klientów każdego roku. W miarę rozwoju Spółki będziemy starali się polepszać jakość świadczonych usług oraz dostosowywać się do cen obowiązujących na rynku.
Pierwszorzędnym celem rozwoju Spółki jest polepszenie jakości oferowanych usług a w dalszej kolejności wzrost liczby klientów.

III. Analiza rynku i plan marketingowy

1. Podmioty działające w branży (w tym główni konkurenci):

Na terenie Powiatu Jasielskiego działa pięć firm świadczących podobne usługi. Największym i najgroźniejszym konkurentem jest Telekomunikacja Polska S.A. świadcząca usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu (Neostrada). Jednak nie wszystkie gminy powiatu są objęte zasięgiem Neostrady ze względu na przestarzałe, analogowe centrale telefoniczne. Pozostałe firmy świadczą usługi na niewielkich obszarach powiatu i są to:

SIGMA – Usługi teleinformatyczne s.c.:
• Sprzedaż sprzętu komputerowego
• Dostawa Internetu
• Serwis komputerowy
• Obsługa sieci komputerowej
• Projektowanie sieci komputerowych

InterGal:
• Dostawa Internetu drogą radiową i kablową
• Serwis

Petrosoft Technologie Informatyczne Sp. z o.o.:
• oprogramowanie dla firm – systemy ERP – Great Plains Software
• oprogramowanie Bussiness Inteligence
• budowa sklepów internetowych, serwisów WWW, prezentacji multimedialnych
• sieci lokalne i WAN
• usługi telekomunikacyjne – budowa sieci telekomunikacyjnych wraz z usługami – telefonia stacjonarna i dostęp do Internetu
• dostawę komputerów, serwerów, notebooków oraz oprogramowania

Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Telgam Sp. z o.o:
• lokalny operator telefonii stacjonarnej
• dostawa Internetu drogą radiową i kablową

Przykładowe cenniki dostawców Internetu w regionie:

SIGMA – Usługi teleinformatyczne s. c.:
Nazwa pakietu Szybkość łącza Abonament miesięczny
Dostęp do sieci Internet stałym łączem radiowym
Pakiet 64 64 kbps 25 ZŁ
Pakiet 128 128 kbps 35 ZŁ
Pakiet 256 256 kbps 42 ZŁ
Pakiet 384 384 kbps 50 ZŁ
Pakiet 512 512 kbps 60 ZŁ

InterGal:
Nazwa Pakietu Szybkość łącza Abonament miesięczny
Dostęp do sieci Internet stałym łączem radiowym
IG 100 128 kbps 30 ZŁ
IG 200 256 kbps 40 ZŁ
IG 500 512 kbps 50 ZŁ
IG 1000 1024 kbps 85 ZŁ
IG 2000 2048 kbps 140 ZŁ
IG 4000 4096 kbps 220 ZŁ
IG 8000 8192 kbps 350 ZŁ
IG 12000 12288 kbps 600 ZŁ

Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Telgam Sp. z o.o.:
Nazwa pakietu Szybkość łącza Abonament miesięczny
Dostęp do sieci Internet stałym łączem radiowym
1 Do 200 kbit 42,70 ZŁ
2 Do 380 kbit 65,88 ZŁ
Dostęp do sieci Internet stałym łączem kablowym
3 Do 200 kbit 42,70 ZŁ
4 Do 380 kbit 65,88 ZŁ

Telekomunikacja Polska S.A.:
Nazwa Pakietu Szybkość łącza Abonament miesięczny
Pierwsze 12 miesięcy Kolejne 24 miesiące
Dostęp do sieci Internet stałym łączem kablowym
Neostrada tp 512 512 28 ZŁ 56 ZŁ
Neostrada tp 1024 1024 53 ZŁ 106,01 ZŁ
Neostrada tp 2048 2048 63 ZŁ 126 ZŁ
Neostrada tp 6144 6144 83 ZŁ 166,01 ZŁ

2. Odbiorcy:

Klientami Spółki będą głównie: odbiorcy indywidualni (ludzie młodzi, uczniowie, studenci, osoby zawodowo używające komputera w pracy lub domu) oraz jednostki, instytucje publiczne (szkoły, urzędy, biblioteki, domy kultury, szpitale, itp.), firmy prywatne (hotele, przedsiębiorstwa, firmy, itp.). Swobodny dostęp do Internetu umożliwia im korzystanie z zasobów sieci WWW i niemal błyskawiczną wymianę informacji za pomocą poczty elektronicznej.
Internet staje się, tak jak kiedyś telewizja, powszechnym medium informacyjnym, które jest dziś jeszcze zbyt drogie w naszym kraju, a które niewątpliwie zrewolucjonizuje świat w najbliższych latach. Zasadniczo zmiana potrzeb klientów w najbliższym czasie wynikać będzie z chęci coraz szybszego przesyłu danych i opłacalności tej usługi. Na rynek wchodzą coraz nowocześniejsze rozwiązania i firma aby utrzymać się na rynku będzie musiała adaptować je do swojej oferty.

3. Charakterystyka świadczonych usług i produkowanych towarów:

• Internet radiowy:

Koszty podłączenia użytkownika Cena
Antena kierunkowa YAGI 120 zł
Karta sieciowa WI-FI 85 zł
Kabel RSMA 2 zł/m
Montaż przez serwisanta 0 zł
SUMA od (w zależności od dł. Kabla) 207 zł

• Projektowanie stron internetowych:

Profesjonalnie zaprojektowana strona WWW (strony) stanowi narzędzie, które umożliwia usprawnienie kontaktów z klientami, precyzyjne docieranie do grup docelowych, budowanie wizerunku firmy i marki oraz pozyskiwanie danych dotyczących efektywności podejmowanych działań.

Przyczyny dla których potencjalni klienci będą korzystać z oferty Spółki Alfa-Net to przede wszystkim bardzo atrakcyjna cena świadczonych usług, fachowość obsługi i merytoryczno-techniczna wiedza pracowników firmy. Są oni w stanie doradzić w razie potrzeby – pomoc ze strony firmy można uzyskać również poprzez specjalny numer telefonu oraz pocztę elektroniczną .
Głównym potencjałem firmy jest wiedza jej pracowników i wielka chęć osiągnięcia sukcesu na rynku tego typu usług.

4. Polityka cenowa:

W zakresie świadczonych przez Firmę ALFA – NET usług prowadzi konsekwentną politykę cenową opartą na dostosowywaniu ceny do aktualnego kosztu wytworzenia.
Oprócz tego śledzone są trendy cenowe w branży usług internetowych – ich analiza pozwala dostosować cenę wyrobu do określonej tendencji wzrostowej lub spadkowej.
W zakresie planowanego świadczenia usług właściciele mają zamiar dostosować cenę wyrobu do poziomu kosztów jego wytworzenia (oczywiście uwzględniając zysk!), ale z zastrzeżeniem że gdy koszt świadczenia tego typu usług będzie większy to cena odpowiednio wzrośnie.

5. Dystrybucja i metody sprzedaży:

Spółka ma zamiar oferować swoje usługi poprzez biuro handlowe znajdujące się w centrum Jasła, oraz poprzez punkty informacyjne w zaprzyjaźnionych salonach sprzedaży komputerów oraz w kawiarniach internetowych na terenie Powiatu Jasielskiego. Budowa specjalistycznego kanału dystrybucji wymaga znacznych nakładów i jest poza zasięgiem Spółki we wstępnym okresie jej powstawania.

6. Reklama i promocja:

Spółka ALFA-NET zamierza zaistnieć na rynku usług internetowych poprzez kampanię promocyjną, której początkiem będzie umieszczenie informacji reklamowych w lokalnym Radiu FAN FM . Poza tym zostaną wydrukowane plakaty i ulotki reklamowe. Plakaty reklamowe zostaną umieszczone na tablicach ogłoszeń we wszystkich miejscowościach powiatu jasielskiego objętych zasięgiem oferowanych usług. Ulotki reklamowe zostaną umieszczone w miejscach często odwiedzanych przez potencjalnych klientów (sklepy, przychodnie lekarskie, domy kultury, puby, itp.). Firma będzie reklamowała się również w lokalnej prasie (Tygodnik Jasielski, Nowiny, Dziennik Polski)
Reklama pozostałych usługi czyli hostingu i projektowania stron internetowych będzie przeprowadzana w Internecie poprzez:
– strona internetowa Spółki
– umieszczanie banerów reklamowych w innych portalach internetowych
Firma umieści też reklamę na własnym samochodzie marki Ford.

Koszty reklamy i promocji:
Koszty reklamy i promocji w pierwszym miesiącu
Koszty reklamy w Internecie 1000 ZŁ
Koszty reklamy w Radiu FAN FM 500 ZŁ
Koszty reklamy w prasie lokalnej 450 ZŁ
Koszty wydruku plakatów i folderów reklamowych 450 ZŁ
Razem: 2400 ZŁ

Koszty reklamy i promocji w kolejnych miesiącach
Koszty reklamy w Internecie 200 ZŁ
Koszty reklamy w prasie lokalnej 450 ZŁ
Koszty wydruku plakatów i folderów reklamowych 150 ZŁ
Razem: 700 ZŁ

IV. Plan techniczny działalności operacyjnej

1. Nakłady inwestycyjne (majątek produkcyjny):

– 15 000 ZŁ – wkład każdego z założycieli Spółki (razem 45 000 ZŁ)
– samochód FORD ESCORT (combi)
– 2 komputery osobiste PC

2. Źródła finansowania Firmy:

Koszty rozpoczęcia działalności przez Firmę ALFA – NET oraz koszty prowadzenia działalności przez pierwsze miesiące będą pokryte z początkowego wkładu współwłaścicieli ora z zaciągniętego kredytu w wysokości 20 000 zł.

3. Plan ilościowy usług:

Firma ALFA – NET ze względu na brak dodatkowych pracowników będzie w stanie obsłużyć tylko określoną liczbę klientów. Poniższa tabela przedstawia realną ilość nowych klientów jaką pracownicy firmy będzie w stanie obsłużyć w poszczególnych miesiącach działalności.

tabela

4. Zaopatrzenie w materiały, współpraca z dostawcami:

Firma ALFA – NET w wszystkie potrzebne materiały będzie zaopatrywać się w firmie ACTION S.A. Sprzęt potrzebny do otworzenia działalności oraz niezbędne zapasy będą zakupione w krakowskiej centrali:
Action Kraków
ul. Zakopiańska 9
30-418 Kraków
tel. (0 12) 254 69 00

Natomiast dalsze materiały potrzebne do działalności będą zamawiane i dostarczane w oddziale w Jaśle w sklepie:
ZAMEX
ul. Bednarska 11
38-200 Jasło
tel.(13) 448-56-75

V. Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia

1. Kadra zarządzająca i plan kadrowy:

W chwili obecnej w firmie pracują trzy osoby (współwłaściciele). Oprócz tego w razie potrzeby Spółka będzie korzystała z usług wyspecjalizowanych firm.
Wszelkie funkcje finansowo-organizacyjne w firmie realizowane będą przez właścicieli. Właściciele są świadomi rozwijającej się wciąż technologii komputerowej i co za tym idzie, właściwego dostępu i zarządzania pozyskiwanymi informacjami. Wiedzą również, że dostęp do ogólno światowej sieci Internet jest wciąż bardzo utrudniony w Polsce, głównie w małych miastach gdzie nie funkcjonują duże firmy świadczące usługi związane z oferowaniem dostępu do zasobów WWW. Jako ludzie młodzi, posiadający dobre przygotowanie teoretyczne i techniczne, nie obawiają się stawić czoła trudnościom związanym z funkcjonowaniem firmy. Cechuje ich elastyczność, otwartość na ciągłe zmiany otoczenia i gotowość do podnoszenia kwalifikacji.

2. Płace:

Współwłaściciele nie będą mieli stałego wynagrodzenia miesięcznego, tylko ich dochody będą uzależnione od wyniku finansowego Spółki. Współwłaściciele zobowiązują się 10% zysków przeznaczać na rozwój i poprawę jakości usług, natomiast pozostałą część zysków czyli 90% przeznaczane będzie na wynagrodzenie współwłaścicieli. Każdy współwłaściciel będzie otrzymywał równą kwotę wynagrodzenia.

3. Schemat organizacyjny:

Wszyscy współwłaściciele mają takie same prawa i obowiązki w kierowaniu Firmą. Decyzje będą podejmowane wspólnie i będą zatwierdzane jednomyślnie przez współwłaścicieli.

VI. Plan finansowy działalności

1. Koszty rozpoczęcia działalności:

Koszty początkowe rozpoczęcia działalności związane będą z budową sieci 7 nadajników na terenie powiatu jasielskiego, zakupu niezbędnych zapasów sprzętu sieciowego, przystosowaniem pomieszczenia biurowego w centrum Jasła, wyposażeniem go sprzęt biurowy i komputerowy oraz koszty związane z rejestracją działalności gospodarczej.
Wszystkie ceny podawane w niniejszym biznes planie są cenami brutto.
Suma poszczególnych rodzajów kosztów przedstawia się następująco:
• Koszty jednorazowe (budowa sieci nadajników) – 20 178,50 zł
• Zapasy – 2 505,00 zł
• Koszty wyposażenia lokalu – 10 200,00 zł
• Koszty rejestracji działalności gospodarczej – 125,00 zł

Razem koszty rozpoczęcia działalności będą wynosiły: 33,008,50 zł

tabele

2. Miesięczne koszty prowadzenia działalności:

3. Szacowane prognozy zysku:

VII. Analiza szans powodzenia

Przedstawiony biznes plan firmy ALFA – NET całościowo obejmuje zagadnienia niezbędne do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Analiza kolejnych punktów struktury organizacyjnej, planu technicznego, a zwłaszcza analiza finansowa wypadła pomyślnie, co pozwala na zrealizowanie przedsięwzięcia. Program działalności firmy przedstawiony został w perspektywie kilkuletniej. Analiza SWOT wykazała pozytywne tendencje co do możliwości rynkowych firmy i jej mocnych punktów. Natomiast ocena zagrożeń i słabych stron przedsięwzięcia zdaje się uspokajać właścicieli firmy ALFA – NET, gdyż są oni w stanie ograniczyć negatywny wpływ. Wyjątkiem jest możliwość pojawienia się nowych konkurentów, ale taka sytuacja dotyczy dziś wszystkich rynków i sposobem na minimalizowanie tego zagrożenia może być tylko wewnętrzne wzmacnianie mobilności firmy.
Umiarkowany zysk wykazany w obliczeniach jest efektem ostrożności założeń. Ale strategia działania firmy nastawiona na długofalową obsługę klientów pozwala szacować większe dochody w następnych latach. Warunkiem utrzymania klientów jest jednak ich zadowalająca obsługa co musi stać się priorytetem osób zarządzających firmą.